درباره وبلاگ


سلام خدمت دوستان عزیز وبلاگی که مشاهده می کنید به منظور دستیابی هر چه بهتر شما به گزارش کارهای آزمایشگاه ها و جزوات دروس رشته ی بیوتکنولوژی ایجاد شده است. امیدوارم مفید واقع شود.
آخرین مطالب
نويسندگان
بیوتکنولوژی (بیوتکنولوژی میکروبی)
علم و فناوری




    نانوذرات پزشکان را در یافتن بیماریزاها یاری می‌کند

محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی فنآوری جدیدی را در عرصه نانوتکنولوژی ایجاد کرده که ابزار حساس‌تر و سریع‌تر را برای یافتن بیماریزاها در اختیار پزشکان قرار می‌دهد که با بیماری التهابی روده در ارتباط است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این تکنیک جدید نانوذرات همچنین می تواند برای یافتن سایر میکروبهایی به کار رود که قرنهاست دانشمندان را به چالش کشیده اند چرا که آنها در اعماق بافتهای انسانها پنهان شده و می توانند سلولها را به منظور حمله به سیستم ایمنی برنامه ریزی کنند.

این میکروبها سالها بعد دوباره ظاهر می شوند و می تواند مشکلات جدی سلامتی چون سل برای فرد ایجاد کنند. درحال حاضر روشهای آزمایشی برای یافتن این میکروبهای مخفی وجود دارد اما این روشها نیازمند زمان مدیدی برای تکمیل است و اغلب درمان موثر را برای هفته ها یا حتی ماه ها به تعویق می اندازد.

براساس گزارش ساینس دیلی، مانوئل پرز استادیار دانشگاه فلوریدای مرکزی و صالح ناصر استاد این دانشگاه و گروه تحقیقاتی آنها روشی را توسعه داده است که از نانوذرات پوشیده شده با شاخصه های DNA برای یافتن بیماریزاها استفاده می کند.

این تکنیک موثرتر و دقیق تر از روشهایی است که درحال حاضر حتی برای میزان اندکی از بیماریزاها مورد استفاده قرار می گیرد. مسئله مهم تر این که مشخص شدن نتایج از این روش چند ساعت زمان نیاز دارد اما روش قبلی هفته ها و ماه ها به طول می انجامید.

نتایج تحقیقات این گروه در مجله علمی PLoS ONE منتشر شده است.

منبع : خبر گزاری مهر 



جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, :: 12:34 ::  نويسنده : عطیه رجائی

تحقیقات 33 ساله؛

لکه‌های قهوه‌ای زرافه‌ها سن آنها را فاش می‌کند

با ثبت تغییرات رنگ میان زرافه‌های نر جوان و پیر تحقیقات 33 ساله در آفریقا نشان می‌دهد که سن زرافه‌های نر با نگاه به لکه‌های قهوه‌ای پوست آنها قابل تخمین است.

به گزارش خبرگزاری مهر، تحقیقات 33 ساله روی زرافه های نر در زامبیا، نشان می دهد که طرح آشنای لکه های قهوه ای روی بدن زرافه ها هرچه تیره تر باشد سن زرافه نیز بیشتر است. کارشناسان با مقایسه عوامل تغییرات رنگ می توانند سابقه ای از زندگی حیوانات ارائه دهند. آنها اظهار داشته اند که لکه های تیره تر را می توان به تغیرات تستسترون زرافه ها نیز نسبت داد.

براساس گزارش بی بی سی، فرد بی برکویچ از موسسه تحقیقات پریمیت و مرکز تحقیقات حیات وحش دانشگاه کیوتو ژاپل با همکاری فیل پری طبیعت شناس در این رابطه همکاری داشته است. لکه قهوه ای روی تن تمام گونه های زرافه ها با افزایش سن تیره تر می شود اما زمان دقیق این تغییرات نامشخص باقی مانده است. این تحقیقات نشان می دهند که پوشش زرافه های نر برای نخستین بار در سن هفت یا هشت سالگی آنها تغییر می کند و این لکه ها ظرف دو سال تیره تر می شوند.

 منبع : خبرگزاری مهر



جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, :: 12:16 ::  نويسنده : عطیه رجائی

استاد: جناب آقای شجاعی سعدی

جلسه ی اول 16/11/90:

میکروب Microb : موجودات زنده معمولاً تک سلولی که فاقد بافت و اندام مشخصی باشند.

میکروب ها ← 1. جلبک ها Alge : موجودات زنده فتوتروف (تولید کننده)

                   2. قارچ ها Fungi : موجودات زنده هتروتروف ← عمدتاً ساپروفیت (گندرو)

                   3. Protozoa : موجودات زنده تک سلولی یوکاریوت ← بعضاً زندگی انگلی

                   4. (Monera) Bacteria : موجودات زنده تک سلولی پروکاریوت

                  5. ویروس ها Virus : کوچکترین ذرات عفونی که در ژنوم خود فقط یک نوع اسید نوکلئیک (a.N) دارند.

ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
سلام مهمان گرامی؛ به وبلاگ علمی بیوتکنولوژی خوش آمدید برای استفاده از امکانات وبلاگ لازم است که حتما در وبلاگ عضو باشید.


ادامه مطلب ...


شنبه 19 فروردين 1391برچسب:, :: 10:7 ::  نويسنده : عطیه رجائی

رنگ آمیزی اسپور

برخی از باکتری ها مثل باسیلوس ها و کلستریدیوم ها اسپور تولید می کنند. اسپور ، باکتری را در شرایط نامساعد حفظ می کند. اسپور با رنگ های سرد به سهولت رنگ آمیزی نمی شود. در روش رنگ آمیزی زیر که به نام روش شیفر- فولتن معروف است باکتری های رویشی قرمز رنگ و اسپورها به رنگ سبز دیده می شوند.

ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
سلام مهمان گرامی؛ به وبلاگ علمی بیوتکنولوژی خوش آمدید برای استفاده از امکانات وبلاگ لازم است که حتما در وبلاگ عضو باشید.


ادامه مطلب ...


جمعه 18 فروردين 1391برچسب:, :: 10:27 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 آيا نانوتكنولوژي واقعي است؟

آيا نانوتكنولوژي واقعي است؟

بحث بسيار مهمي اكنون در جمع محققين نانوتكنولوژي nanotechnology در جريان است. اين بحث به نام جدل دركسلر-اسماليDrexler-Smalley debate خوانده ميشود، و برروي موضوع اسمبلي مولوكوليmolecular assembly متمركز است. اريك دركسلرEric Drexler بيست سال پيش نانوتكنولوژي را بنيانگذاري كرد، و رئيس هيئت مديره موسسه فورسايت است. ريچارد اسمالي از برندگان جايزه نوبل در شيمي و محقق نانوتكنولوژي در 10 سال گذشته بوده است، و بر روي امكانات كاربردي ننوتوب كربنيcarbon nanotubes كار كرده است.

 جالب است كه يكي از برجسته ترين نظريه پردازان عصر ما، كه از شخصيت هاي دانش هوش مصنوعي است، يعني ري كورزويل Ray Kurzweil، اين جدل دركسلر-اسمالي را با دقت مورد خطاب قرار داده است. مقاله كورزويل شرح جز به جز تكنيكي اين جدل است، و او به شكل علمي نشان ميدهد كه چرا مهم است كه از ديدگاه دركسلر حمايت شود. به نظر من، جدل دركسلر- اسمالي، اهميتي در فراسوي تعلقات عرصه هاي ويژه تحقيقاتي آن ها دارد، نظير بحث هاي مشابه 20 سال پيش در عرصه هوش مصنوعي، وقتيكه از سوئي مكارتيMcCarthy و مينسكيMinsky معتقد بودند هوش مصنوعي امكان پذير است، و از سوي ديگر، كساني نظير درايفوسDreyfus و سرلSearle، يا امكانAI را نفي ميكردند و يا آنرا خيلي ضعيف مي ديدند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:, :: 17:53 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 کول دیسکی کوچک برای رمزگشایی ژنوم کامل انسان در شش ساعت

 



این یک پیشرفت شگرف در سال ۱۹۹۵ بود: بعد از ۱۳ ماه دانشمندان بالاخره توالی ژنوم یک باکتری را به طور کامل به دست آوردند. و این روزها، به دام انداختن ژنها تنها با یک درایو USB طی چند ثانیه انجام پذیر است! 

این گجت جالب که MinION نامیده می شود، توسط Oxford Nanopore Technologies ساخته شده و دانشمندان تولید کننده آن می گویند که این ابزار از اواخر امسال با قیمت ۹۰۰ دلار به بازار عرضه خواهد شد. حالا دیگر پزشک ها می توانند آن را در جیب لباس شان همراه داشته و هرگاه که لازم شد، به راحتی ژن های ویروس ها و عوامل بیماری زا را شناسایی کنند. چیزی که به نظر غیر قابل باور می آید. 

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 13 فروردين 1391برچسب:, :: 12:38 ::  نويسنده : عطیه رجائی

رنگ امیزی باکتری ها:

باکتری ها را می توان به دو روش ، زیر میکروسکوپ مشاهده کرد:

1.      میکروارگانسیم های زنده و بدون رنگ آمیزی

2.      سلول های مرده و رنگ شده با مواد رنگی

مواد رنگی اغلب املاحی هستند که یکی از یون های آنها ، رنگی است. مواد رنگی را می توان به دو گروه قلیایی و اسیدی تقسیم کرد. اگر قسمت رنگی بار مثبت داشته باشد رنگ را قلیایی می گویند اگر قسمت رنگی دارای بار منفی باشد رنگ اسیدی خواهد بود به طور مثال متیلن بلو یک رنگ قلیایی و ائوزین و نکروزین رنگ های اسیدی هستند.

ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
سلام مهمان گرامی؛ به وبلاگ علمی بیوتکنولوژی خوش آمدید برای استفاده از امکانات وبلاگ لازم است که حتما در وبلاگ عضو باشید.


ادامه مطلب ...


سه شنبه 1 فروردين 1391برچسب:, :: 20:49 ::  نويسنده : عطیه رجائی