درباره وبلاگ


سلام خدمت دوستان عزیز وبلاگی که مشاهده می کنید به منظور دستیابی هر چه بهتر شما به گزارش کارهای آزمایشگاه ها و جزوات دروس رشته ی بیوتکنولوژی ایجاد شده است. امیدوارم مفید واقع شود.
آخرین مطالب
نويسندگان
بیوتکنولوژی (بیوتکنولوژی میکروبی)
علم و فناوری




زمان انقلاب صنعتی و سال های پس از آن بزرگترین اختراعات بشر تولید شدکه برای انسان ها شناخته شده است و مطمئنا پیچیده ترین نوع اختراعات نیز هستند. اینها جزء تاریخ محسوب می شوند و ما هم بیشتر تمایل داریم که این مدل وسایل آسایش و راحتی را مربوط به زمان های جدید بدانیم. حال اگر بدانید تعداد زیادی از این وسایلی که ما هر روز استفاده می کنیم را انسان های هزاران سال پیش ساخته اند متعجب خواهید شد. در این مطلب لسیت 10 ختراعی را آورده ایم که مربوط به قبل از میلاد مسیح هستند و اگر به طور مرتب هم از آنها استفاده نکنیم حداقل برایمان آشنا هستند. .........



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 28 دی 1390برچسب:, :: 22:14 ::  نويسنده : عطیه رجائی

هدف:  آشنایی با تراکم آلدهیدها و کتون ها و تراکم بنزوئین

ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
سلام مهمان گرامی؛ به وبلاگ علمی بیوتکنولوژی خوش آمدید برای استفاده از امکانات وبلاگ لازم است که حتما در وبلاگ عضو باشید.


ادامه مطلب ...


سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, :: 20:5 ::  نويسنده : عطیه رجائی

هدف: بررسی واکنش های تهیه صابون با استفاده از چربی ها

پاسخ به سؤالات آزمایش صابون:

1-تامین یون سدیم مورد نیاز صابون و همچنین برای جداسازی گلیسرول و صابون (جداسازی الکل)

2-نقش اتانول (الکل) به عنوان حلال چربی در آب است.

 

ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
سلام مهمان گرامی؛ به وبلاگ علمی بیوتکنولوژی خوش آمدید برای استفاده از امکانات وىلاگ لازم است که حتما در وىلآگ عضو باشید.


ادامه مطلب ...


سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, :: 15:4 ::  نويسنده : عطیه رجائی

* بزرگ ترین حیوانی که هنوز در جهان زندگی می کند، "وال آبی" است. طول بدن این حیوان تا 30 متر و پس از رشد کامل ،وزنی حدود 150 تن دارد.

* بلندترین حیوان جهان "زرافه" است. زرافه از ارتفاعی حدود شش متر به زمین نگاه می کند.

* "پیش زیان" هاکوچکترین حیواناتند.آنها به قدری ریزند که تنها با میکروسکوپ های قوی دیده می شوند.بعضی از "پروتوزوآ ها"آن قدر کوچکند که اندازه 5000 عدد از آنها کمتر از یک سانتی متر است.

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, :: 12:26 ::  نويسنده : عطیه رجائی

۱ـ فیل از گوش هایش بعنوان تهویه هوا نیز استفاده می کند و دمای بدنش را توسط گوش هایش متعادل نگه می دارد.

 

۲ـ سگ ها دنیا را بی رنگ و مات می بینند ٬ آنها نزدیک بین بوده و تنها سایه های خاکستری رنگ را تشخیص می دهند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 25 دی 1390برچسب:, :: 1:17 ::  نويسنده : عطیه رجائی

زندگي و مرگ ماهواره ها

زندگي و مرگ ماهواره ها 

هر ماهواره حامل تجهيزاتي است که براي انجام ماموريت خود به آن ها نياز دارد. براي مثال ماهواره اي که مامور مطالعه کائنات است مجهز به تلسکوپ و ماهواره مامور پيش بيني وضع هوا مجهز به دوربين مخصوص براي ثبت حرکات ابرها است. علاوه بر تجهيزات تخصصي، همه ماهواره ها داراي سيستمهاي اصلي براي کنترل تجهيزات خود و عملکرد ماهواره مي باشند. از جمله سيستم تامين انرژي، مخازن، سيستم تقسيم برق و ... . در هر يک از اين بخش ها ممکن است از سلول هاي خورشيدي براي جذب انرژي مورد نياز استفاده شود. بخش داده ها و اطلاعات نيز مجهز به رايانه هايي به منظور جمع آوري و پردازش اطلاعات به دست آمده از طريق تجهيزات و اجراي فرامين ارسال شده از زمين مي باشد.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 25 دی 1390برچسب:, :: 1:3 ::  نويسنده : عطیه رجائی

استفاده از آواز والها در ردیابی زمین لرزه های زیردریایی

دانشمندان تصمیم دارند برای ردیابی زمین لرزه های زیر دریایی از ابزار کاملا جدید و غیر عادی صدای آواز والها استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هایدروفن هایی که برای گوش سپردن به همهمه های زیر آب به کار گرفته می شوند را می توان برای شنیدن صدای والهای باله دار که گونه ای کمتر شناخته شده در اعماق آب هستند، با فرکانس پایین استفاده کرد.

 لرزه شناس دانشگاه واشنگتن سیاتل برای سه سال به مطالعه بر روی این پدیده پرداخت وی هایدروفنهایی را در نزدیکی حفره های گرمابی در بستر اقیانوس قرار داد و با کمک آنها الگوریتمی را به وجود آورد که می توانست صدای والها را ردیابی کرده و از دیگر صداها جدا سازد.

سپس صداها به صورت مجزا شنیده شده و دانشمندان صدای هر یک از والها را به صورت مجزا در میان شبکه ای از حسگرهای زیر دریایی ردیابی کرده و توانستند مسیر والها را زمانی که از فراز این حفره های گرمابی عبور می کردند، تعیین کنند.

 محققان حتی توانستند صدای والها را به رفتار و گروه آنها ارتباط دهند و اکنون در نظر دارند با ارتباط دادن این اصوات با اطلاعات به دست آمده در پایگاه های لرزه شناسی منطقه تصویری واضحتر را از فعالیتهای والها ترسیم کنند.

 بر اساس گزارش پاپ ساینس، این مطالعه می تواند نقش پر رنگ دانشهای ترکیبی را در به دست آوردن اطلاعاتی حیاتی از قبیل میزان وقوع زلزله در بخشهای نادیده جهان به اثبات برساند.

 (خبرگزاری مهر)

 



یک شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 23:58 ::  نويسنده : عطیه رجائی

تصویری از خشم خورشید

 

تبیان زنجان

این شراره در بامداد روز سه‌شنبه 28 اکتبر در سال 2003 از خورشید فوران کرد

شراره‌های خورشیدی فوران‌های انرژی و ذرات الکترومغناطیسی هستند که گاهی از خورشید بیرون می‌زنند. فعالیت شراره‌های خورشیدی با یک چرخه 11 ساله نوسان می‌کنند و اکنون دوباره شروع به اوج گرفتن کرده‌اند.

برخی از پیش‌بینی‌کنندگان وقوع روز محشر در سال 2012 که از جمله به پایان یافتن تقویم بسیار قدیمی مایاهای باستانی در این سال استناد می‌کنند، اعتقاد دارند که اوج‌گیری فعالیت شراره‌های خورشیدی در سال 2012 به زندگی ما بر روی کره زمین پایان خواهد داد.

اما بر اساس گزارش ناسا این پیش‌بینی‌ها اساسی ندارد. دست کم به این خاطر که حداکثر فعالیت شراره‌های خورشیدی در سال 2012 رخ نخواهد دارد؛ این نقطه اوج احتمالا در اواخر سال 2013 یا ابتدای سال 2014 خواهد بود.

اما مهمتر اینکه اوج‌گیری بعدی شراره‌های خورشیدی نسبت به دوره‌های قبلی حالت ویژ‌‌ه‌ای ندارد. به گفته ناسا پرتوهای الکترومغناطیسی ناشی از شراره‌های خورشیدی ممکن است ارتباطات ماهواره‌ای، و در موارد شدید، شبکه برق، را مختل کنند. اما احتیاطات بوسیله اوپراتورهای ماهواره‌ای و شرکت‌های برق می‌تواند از این مشکلات پیشگیری کند.

به گفته ناسا یک دلیل دیگر بر نادرستی پیش‌بینی‌های "پایان یافتن دنیا در شعله‌های آتش" این است که خورشید آنقدر انرژی ندارد که شراره‌ای خورشیدی را به فاصله 150 میلیون کیلومتری به کره زمین بفرستد.

همانطور که تصویر شراره خورشیدی در بالا نشان می‌دهید، ما اوج‌گیری‌های فعالیت خورشیدی را در دوره‌های قبلی از سر گذرانده‌ایم و زنده مانده‌ایم که داستان آن را بازگوییم.


واحد دانش و تکنولوژی تبیان زنجان



شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 23:56 ::  نويسنده : عطیه رجائی

حل بخشی از راز منشاء پرتوهای کیهانی به واسطه انفجار ستاره ای
تلسکوپ فرمی ناسا از میان بقایای ابرنواختر تیکو موفق به رصد پرتوهای گامایی قدرتمندی شده است که می توان آنها را شواهدی برای کشف راز منشاء پرتوهای کیهانی در نظر گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، تلسکوپ فضایی فرمی ناسا موفق به ردیابی پرتوهای گامایی شده است که منشاء آن ستاره متلاشی شده و منفجر شده "تیکو" است، ستاره ای که در سال 1572 منفجر شده است.

این یافته می تواند به اخترشناسان در تعیین منشا پرتوهای کیهانی، ذرات فوق سریع که به صورت مداوم در حال برخورد با اتمسفر زمین هستند، کمک کند. به گفته اخترشناسان دانشگاه کالیفرنیا برکلی این کشف شاهدی دیگر بر این نظریه خواهد بود که بقایای ابرنواخترها موجب شتاب بخشیدن به پرتوهای کیهانی می شوند.



ادامه مطلب ...


شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 23:54 ::  نويسنده : عطیه رجائی

تاثیرات نماز بر سکته های قلی و مغزی

سکته قلبی شایع ترین علت مرگ و میر در ممالک صنعتی است. هر چند که علل ایجاد کننده سکته های قلبی و مغزی شناسایی شده اند٬ اما در این میان تاثیر روان بر ایجاد هر کدام از آن علل٬ منجر شده است که امروز سکته ها را بعنوان قسمتی از اختلالات روانی تنی (بیماری هایی که بر اثر تاثیر روان بر جسم ایجاد می شوند) بشناسیم.



ادامه مطلب ...


شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 23:49 ::  نويسنده : عطیه رجائی

علل افسردگى

علل افسردگى 

 علل افسردگى ترکیبى از عوامل ژنتیکى، بیولوژیکى و محیطى (روانى ـ اجتماعی) می‌باشد.در بسیارى از مردم نیز، علت افسردگى ناشناخته باقى می‌ماند. به‌طور کلى مشخص شده است که افسردگى در نتیجه یکسرى از فعل و انفعالات شیمیایى در مغز اتفاق می‌افتد.

این فعل و انفعالات که نورو ترانسمیتر نامیده می‌شود در تمامى اعمال و رفتارهاى بدن به‌طور بیولوژیکى وجود دارد.



ادامه مطلب ...


شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 23:45 ::  نويسنده : عطیه رجائی

 

ارتباط افسردگى با بیماریهاى دیگر

ارتباط افسردگى با بیماریهاى دیگر 

افسردگى اغلب به‌طور همزمان با بسیارى از بیماریها مثل بیمارى قلبى، سکته مغزى، سرطان و دیابت می‌تواند بروز پیدا کند.افسردگى موجود همراه این بیماریها اغلب فراموش شده و درمان نمی‌شود. مطالعات اخیر تأکید بر این نکته دارد که براى حصول نتیجه خوب از بیماریهاى ناتوان‌کننده بالا باید افسردگى و زمینه آن را به‌درستى تشخیص و درمان کرد.،

 



ادامه مطلب ...


شنبه 24 دی 1390برچسب:, :: 23:27 ::  نويسنده : عطیه رجائی